Historie

Hardangerjakten Caroline af Sandnes - 130 år

Hardangerjakten Caroline af Sandnes blei bygget som Trine i 1885 på Bjørnehaugen Verft i Kristiansund av skipsbygger John Børve. Han var på den tid en meget anerkjent jaktebygger, og eigte verftet sammen med Halvard Gausvik som var i fra gården Gausvik midt mellom Rosendal og Jondal. Dette er bakgrunnen for at vi beskriver Caroline som en Hardangerjakt.

I 56 år (!) seilte Trine som fraktebåt, hovedsakelig på slofarten mellom Lofoten og Kristiansund, men også med trelast og generell stykkgods. Besetningen var normalt 4-5 mann, og seilasen foregikk kun på dagtid.

I 1939 innhentet utviklingen Trine, og hun fikk installert sin første motor, en 12 hk Scandia Lysekil. Fremdeles så seilte hun med last, men det var nå mulig å få litt fremdrift i vindstilla også, uten å måtte ro med færingen og varpe seg frem, eller bli tatt på slep av andre båter, med de omkostninger det sannsynligvis medførte.

Etter en periode med å føre mye rogn, fikk hun det nye navnet sitt: Rogna som hun altså fremdeles bar når vi kjøpte henne i 1998.

I perioden 1950-52 så hadde hun et lengre opphold på slipp i Sandnessjøen, hun ble da bygget opp igjen med blant annet ny hud overvanns og nedrigget helt, og fremstod etter dette som en ren motorjakt. Fremdeles med stort lasterom, og stykkgodsfart i midt og nord Norge som anvendelsesområde.

På 1970 tallet var Rogna ofte å se i området mellom Sandnes og Bergen, hun gikk da mye til OC Østrådt for å hente belegningsstein og Lecablokker. En annen fart hun da var beskjeftiget med, som for øvrig sikkert var dårlig butikk, var å hente tomme 200l oljefat rundt omkring på vestlandet for så levere de i Bergen for å få «pant» på dei.